خانه ی پرویز تناولی اولین و آخرین کار معماری تک واحدی مسکونی کامران دیبا در ایران است. پروژه در سال 1346 تا 1348 در تهران طراحی و اجرا گردید. این بنا در سال 1346، یعنی در سال های ابتدایی ورود دیبا به تهران طراحی و اجرا شده است. کامران دیبا علاقه ای به طراحی ویلا و خانه ی شخصی نداشته و به گفته خودش هدفش " معماری مردمی" بود. الناز رحیمی این اثر زیبا را در فصلنامه شماره ی 25 هنر و معماری، اینگونه توصیف کرده است: " بعد از گذر از سراشیبی کوچه ای طولانی به خانه ای می رسیم که خانه است و نه تنها سرپناه. آنچه از سمت کوه دیده می شود نمایی از دیوارها و شکستگی های آجری با پنجره های سبز رنگ می باشد که در پس دیوار بلند حیاط پنهان شده است. خانه ای با ابهت و استوار که چون سرو وسط حیاط سال هاست به کوچه می نگرد. با رود به خانه در می یابیم که فضای داخلی القاگر نوعی گشودگی، آرامش و سکوت است، حسی شبیه به حضور در یک گالری هنری. برای مطالعه مقاله فرآیند طراحی معماری روی لینک کلیک کنید.
در کنار روشنایی ورودی و حیاط، سیالیت فضایی و آزادی ناشی از چیدمان خانه، شومینه، کف پوش های چوبی گرم، فرش های رنگین و نقوش متنوع بیان می کنند اینجا خانه ی یک هنرمند است. در گفت و گو با استاد تناولی، صاحب و ساکن خانه، درمی یابیم که معمار با توجه به نیازهای خانواده، تک تک فضاها را طراحی کرده است و ایده اصلی طراحی، همان سیالیت و نمایش آثار استاد تناولی در گوشه و کنار خانه بوده است. در طراحی داخلی، فضاها با با دیوارهای نیمه باز و اختلاف سطوح از هم جدا می شوند و هر طبقه مشرف به طبقات دیگر می باشد. در این محیط مرزی میان هنرها وجود ندارد. قالی بافی، مجسمه سازی در کنار معماری دیبا ، حدود 40 سال است که در کنار هم می درخشند و هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهند. در قسمت ورودی با دید به یکی از فرش های دستباف استاد، عبور از چند پله به سالن اصلی و بزرگ خانه می رسیم که پنجره های سراسری رو به حیاط جنوبی دارد و شومینه ی زیبایی در مرکز آن نصب شده است. که نشیمن و محل پذیرایی از مهمانان می باشد. سالن اصلی از سمت چپ با چند پله به یک فضای تقسیم منتهی می شود. این قسمت از یک طرف به اتاقکی نیمه باز و بدون در راه دارد که به سالن و پله ها گشوده می شود و محل نمایش تعدادی از پوستر های نمایشگاه های مختلف استاد تناولی می باشد و از طرف دیگر به پله های طبقه بالا راه دارد. طراحی نشیمن با پنجره های وسیع رو به جنوب فضا را بسیار روشن و دلنشین کرده است و با یک مبل راحتی ومیز ناهار خوری مدرن چیدمان شده است. در پاگرد پله ها، فضاهای مکث بزرگی جهت قرار دادن آثار و تابلو های هنرمندان بزرگ طراحی شده است. در طبقه بالا راهرویی به کتابخانه شخصی استاد راه دارد. کتابخانه با پنجره هایی رو به شمال و جنوب فضایی مناسب جهت مطالعه ایجاد کرده است. راهرو هم پنجره های رو به حیاط ورودی دارد. در نهایت پله ها در تراز اتاق خواب ها خاتمه می یابند. فضای خصوصی خانه در طبقه آخر طراحی شده است. بخش های خدماتی، آشپزخانه، سرویس ها در طبقه همکف قرار گرفته است. که در عین دسترسی آسان چندان در معرض دید نیستند.
در مجموع، سفیدی دیوارها، پنجره های وسیع، کفپوش های چوبی و اختلاف سطوح سنجیده، در کنار ستون های آجری و فرش های رنگین، فضایی ناب و دلپذیر خلق کرده است. پنجره سالن پذیرایی به حیاط پشتی باز می شود. حیاطی شیب دار، پوشیده از چمن، یاس و درختان بلند قدیمی که استخر بزرگی هم در مرکز آن قرار دارد. همچنین یک کارگاه مجسمه سازی در انتهای حیاط قرار گرفته است. طراحی نمای خانه از سمت جنوب یا همان حیاط پشتی، بسیار پرکاربرد تر و وسیع تر است. پلکان آجری زیبایی به طبقات مختلف دارد و تراس ها و پنجره های سراسری آن زیبایی دو چندانی به نما بخشیده است. این خانه یکی از با ارزش ترین آثار معماری مدرن در سیستم خانه سازی معاصر ایران است که بعد از چهل سال همچنان بی نقص و کارآمد است. این طرح همزمان با طراحی پارک شفق صورت گرفت، به این دلیل جزئیات مشترکی از جمله بند کشی سفید، استفاده از آجر سفید و زیر پنجره های شیب دار، دارا می باشد. یکی از چالش های طراحی از نظر وی، مسئله پله و جدایی سطوح طبقات بود. او برای حل این مشکل، هر پاگرد را طبقه ای مستقل در نظر گرفت. این ایده به صورتی گسترده تر در ساختمان شمال فرهنگسرای نیاوران مطرح شد.
مقالات مشابه
بازسازی ساختمان مسکونی طراحی معماری خانه دو طبقه توسط استودیوی محلی برای خانواده ای پنج نفری با مجموعه ای چشمگیر از هنر کانادا بازسازی شد. قدمت خانه به دهه 50 باز می گردد و در محله جنگل هیل این شهر واقع شده است. در سراسر خانه، از کابینت ها برای بیرون کشیدن...
نقد و بررسی طراحی ویلا در فیلم انگل این فیلم به کارگردانی Bong Joon Hoو طراحی ساخت Lee ha jun ساخته شده است که تا کنون جایزه های ارزشمند زیادی دریافت کرده است مانند 4 اسکار در سال 2019. در فیلم یک خانه ویلایی وجود دارد که مهندسین مشاور دکتر سرور و...
طراحی خانه ی 4 در 4 طراحی معماری خانه ی کوچک در ساحل دریای داخلی ژاپن، در سال 2001-2003 یکی دیگر از آثار تادائو آندو، یکی از برترین معماران جهان می باشد. بخش قابل توجهی از این ساختمان در دریا تحلیل رفته و زیر آب قرار دارد. محل پروژه شرایط منحصر به...
طراحی خانه ی ادگار جی- کافمن " خانه ی آبشار" Frank Lloyd Wright فرانک لوید رایت معمار سبک مدرن، در یکی از سخنرانی هایش برای مجتمع یاران تالیه سین در مورد خانه ای برای ادگار جی.کافمن ساخته بود چنین گفت: " طراحی معماری خانه ی آبشار رحمت کامل بود، یکی از رحمت های...
CARLOS CASTANHEIRA کارلوس کاستانیرا در لیسبون پرتغال، در سال 1957 متولد شد. در سال های (1981-1976) از دانشکده هنرهای زیبای اوپورتو فارغ التحصیل شد. از سال 1981 تا 1990 در آمستردام زندگی خود به عنوان معمار آغاز کرد، و همزمان در آکادمی وور بوروکونست وان آمستردام تحصیل کرد. در سال 1993 ،کارلوس...
مسابقه طراحی معماری خانه Ecological House Straw Bale برگزار می شود. اهداف برگزاری مسابقه هدف از این مسابقه معماری، کمک به خانه سازی طبیعی، پایدار و کارآمد می باشد. طراحی معماری خانه Ecological House Straw Bal طراحی معماری خانه سازگار باید از یک سیستم مدولار و پیش ساخته همراه با سطح بالایی از بهره وری...
طراحی معماری خانه اپرای سیدنی در سال 1955 میلادی با برگزاری مسابقه طراحی سالن اپرای سیدنی، معمار دانمارکی یورن اوتزون جوانی 38 ساله، توانست از میان 232 اثر مقام نخست را کسب کند، همچنین وی توانست مدال طلای موسسه رویال آرشیتکت را در کارنامه خود به ثبت برساند. به منظور طراحی خانه...
طراحی اتاق خواب معماری خانه از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده است. با افزایش جمعیت و نیاز به مسکن، طراحی خانه از اهمیت زیادی برخوردار گشته است. اتاق خواب یکی از فضاهای مهم در پلان فضاهای مسکونی می باشد. افراد وقت بسیاری را در فضای خانه و به خصوص...
نگاهی به طراحی معماری مدرن در ساختمان طراحی معماری پست مدرن در طراحی معماری اصطلاح طراحی مدرن برای طرح ها و وسایلی به کار می رود که نیازی به تزئینات اضافی ندارد و ظاهری معمولی و اندازه ای کوچک و طرحی ساده دارند. طراحی مدرن در طراحی های هنرمندانی چون چارلز ایمس و...
طراحی معماری فرم خانه مایکل هیز در مقاله ی خود تحت عنوان معماری انتقادی، دو حالت ممکن را برای سازگار شدن طراحی معماری با فرهنگ های متضاد بر شمرده است: طراحی خانه یا ابزاری فرهنگی به شمار می آید و یا یک فرم مستقل است. با تکیه بر کارهای میس وندر روهه،...