فرم طراحی معماری از عملکرد تبعیت می کند. در طول تاریخ طراحی معماری عبارتی فریبنده تر از این جمله وجود نداشته است. در قرن نوزدهم زمانی که این عبارت برای اولین بار توسط لویی سالیوان به کار برده شد، جنبه فرهنگی و اجتماعی عمل کرد مورد نظر بود. گونه های مختلف ابنیه، مصالح ساختمانی متفاوتی را نیز در ذهن تداعی می کردند، که به نقل از سالیوان تمامی ماهیت های ارگانیک و غیر ارگانیک، فیزیکی و متافیزیکی، انسانی و ماورای انسانی، و همچنین مظاهر راستین ذهن، قلب و روح را در بر می گرفت. برای مدرنیست هایی که این جمله را در قرن بیستم اقتباس نمودند، عمل کرد دقیقا به معنی کاربرد یا نحوه ی استفاده از یک فرم طراحی معماری ساخته شده بود؛ تعبیری که موجب به وجود آمدن اختلاف نظرهای بسیار در میان معماران ونظریه پردازان شد.
اما اگر فرم طراحی معماری از عمل کرد تبعیت نمی کند پس از چه چیزی تبعیت می کند؟ ایده ها و نظریات متعددی برای پاسخ به این سوال مطرح شده است. به هر حال نظریه پردازان مدرنیسم و منتقدانی که نظریات مدرنسیم را بعد ها مورد تجدید نظر قرار دادند، با وجود اختلاف در نظریه هاشان، سه فرضیه ی اصلی را مطرح کردند: اول این که جامعه با فرهنگی واحد تعریف می شود. دوم این که فرم فیزیکی باید به دنبال یک اصل بنیادی یا یک دلیل پدید آید، دلیلی که می تواند از ملاحضات عینی یا ذهنی و یا از هر دو ناشی شود ( عرصه ای که در آن فرم ها شکل گرفته و مورد استفاده قرار می گیرند و یا ادراک می شوند) و سوم این که فرم طراحی معماری یا عینا تمثیل است و یا پاسخی است به یک مفهوم؛ عینیت یا امکان.
این دیدگاه متضاد در مورد عملکرد و نقش فرم در طراحی معماری، نمونه های بارزی هستند از تقابل های حاکم بر قرن بیستم: شرق در مقابل غرب، چپ در مقابل راست، فرهنگ در مقابل طبیعت، ذهنیت در مقابل عینیت، با این همه سرانجام این جنگ سرد، گسترش یافتن جوامع جهانی، افزایش میزان توافق های تجاری چند ملیتی و به دنبال آن سیل عظیم مهاجرت به پایتخت بود؛ نیروی کار و کالاها واندیشه ها، تغییرات سریع و روز افزونی را در شهرها و فرهنگ حاکم بر آن ها و به تبعیت از آن در حوزه ی معماری پدید آورده است. بدون شک چنین تغییراتی ایجاب می کند که هر یک از معماران، دارای فکر و عمل کردی مستقل را در تمام زمینه های طراحی معماری، به طور مثال طراحی دکوراسیون داخلی نیز باشند.
محیط ما محصول فرآیندهای متنوعی است که خود این فرآیندها به طریق پیجیده ای با یکدیگر در ارتباط اند. شهرهای دیگر بر اساس یک فرهنگ واحد قابل تعریف و شناسایی نیستند. شهرها فضاهایی خواهند شد که تعدد و کثرت فرهنگ ها و فرم طراحی معماری متعدد بر گرفته از فرهنگ ها با هم همراه شده و به هم پیوند می خورند؛ جایی که همواره فرهنگ ها و هویت ها به وجود می آیند. از این پس دیگر فرهنگ به عنوان مجموعه ای از ارزش های همگانی یا آیین های قراردادی که بر اساس عادات شکل گرفته و با توافق عموم اعتبار یافته است، تلقی نخواهد شد. شهرها از طریق دو مشخصه ی تفاوت و کثرت شناخته می شوند و چنین پیچیدگی بی سابقه ای، میزان تقاضا را برای ساخت فرم های طراحی معماری کارآمد افزایش داده است.
ادامه مطلب
مقالات مشابه
طراحی ویلای کوچک دربسیاری از نقاط جهان بسیار افزایش پیدا کرده به دلیل پرهیز از تجملات و ساده بودن طرفدارهای زیادی پیدا کرده علاوه بر این طراحی وساخت ویلای کوچک میتواند از لحاظ اقتصادی هزینه ها را کاهش دهد تا بتوان یک فضای زندگی ارزشمند را خلق کرد. طراحی ویلاهای کوچک بر...
گیاهان در طراحی داخلی، گیاهان نقش مهمی در طراحی داخلی و طراحی معماری دارند و عنصری هستند که باعث ایجاد حس آرامش در فضا می شوند. گیاهان باعث رنگ بخشیدن به یک محیط می شوند و سادگی و یکنواختی را از بین می برند. دلایل زیادی برای وجود گیاهان سبز با برگ...
طراحی کابینت آشپزخانه بعنوان قلب خانه و یک عنصر مهم در طراحی معماری و طراحی داخلی منازل مسکونی به حساب می آید. بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. آشپزخانه، در درجه اول و مهمتر از همه باید به عنوان فضایی برای آشپزی کار کند. در مورد پرکاربردترین...
طراحی فضای سبز یکی از بخش های مهم طراحی معماری است که هدف آن ادغام ویلا، ساختمان با مناظر طبیعی، آب و گیاهان می باشد. طراحی فضای سبز برای زیبایی و جلوه دادن به یک ساختمان و یا ویلا است. طراحی فضای سبز یکی از با اهمیت ترین اقدامات معماری است...
طراحی ویلا مدرن درگذر زمان با تغییرات زیادی روبه رو شده.طراحی ویلا در اقصی نقاط جهان با توجه به ویژگی های خاص منقطه ای ومعماری بومی آن منطقه متفاوت میباشد.یکی از خصوصیاتی که در زمین های ویلاها وجود دارد داشتن فاصله از چهار طرف میباشد به همین علت میتوان از نور...
طراحی دیوار محوطه برای مرز بندی فضا ها طراحی وساخته می شود که با استفاده از المان ها با توجه به کاربری فضا و فرهنگ عمومی دسته بندی می شوند برای طراحی دیوار محوطه می توان از خط کشی روی زمین و یا این که از دیوارهای بتنی بلند استفاده کرد....
طراحی ساختمان کوچک علاوه برآنکه طراحی معماری چالش بر انگیزی دارد ولی بسیار جذاب است. شناخت نیازها والویت بندی آنها می تواند در هنگام طراحی کمک کند. در طراحی ساختمان های کوچک داشتن برنامه فیزیکی می تواند در داشتن کاربری مناسب کمک کند در چنین ساختمان هایی زیبایی و عنصر های...
طراحی برج های 150 متری به نام برج ها واحه در منطقه مالی جیانگ بی در نانجینگ چین با رویکرد کاربری مختلط توسط شرکت MVRDV که توسط مناظر سرسبز احاط شده اند طراحی شده است. طراحی معماری این دو برج به صورت L شکل که هر کدام 40 طبقه است از زاویه...
شهر نئوم NEOM، بزرگترین پروژه شهرسازی جهان که توسط کشور عربستان کلید خورده است از بلندپروانه ترین پروژه ها جهت ساخت شهرهایی که است به طور کامل با تکنولوژی روز ساخته و اداره خواهند شد. نام این شهر با گذراندن فیلتر های مختلفی مانند نه شرقی بودن و نه غربی بودن...
طراحی معماری صنعتی نوعی از طراحی ساختمان است که پس از انقلاب صنعتی شکل گرفت و پس از گذشت سال ها با شرایط روز دست خوش تغییراتی شده است تا به شکل امروزی که شناخته می شود. طراحی معماری صنعتی چیست؟ طراحی معماری صنعتی زیر مجموعه ای از طراحی معماری می باشد که...